Wróć do kategorii (Testy)

Testy

Renault Kadjar 4x4 – zadaje szyku i zaskakuje właściwościami jezdnymi
Dnia 08.07.15 przez bankkierowcy.pl w Testy

Bynajmniej nie bliźniak Nissana Qashqai, którego deklasuje właściwościami jezdnymi

W wielu mediach przeczytać można, że Kadjar to bliźniak Qasqai'a i auta rzekomo mają różnić się jedynie stylistyką, a jeździć praktycznie tak samo. Wystarczy przejechać się obydwoma aby przekonać się jak mylna to teza.

SUV Renault został zbudowany wprawdzie na płycie podłogowej Nissana Qasqai, wykorzystano ten sam napęd i silniki, ale na tym kończą się zbieżności. Zarówno nastawy zawieszenia, jak i kompletne nadwozie są zupełnie inne, i co ważne, zdecydowanie lepsze w opisywanym modelu. Stwierdzam to po przejechaniu ok. 2 tys. km, od lokalnych dróg okolic Olsztyna, po niemieckie autostrady.

Przyciąga wzrok

Crossover Renault prezentuje się znakomicie. Linia nadwozia podoba się zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Stylistyką przodu Kadjar przywołuje skojarzenie z Infiniti FX. Podobne wrażenie miało mnóstwo kierowców na drodze, którzy byli bardzo uprzejmi z daleka robić miejsce na lewym pasie „w tempo”, czyli w taki sposób, że nie musiałem zwalniać i rozpędzać się, tylko jechać  stałym tempem. Takie zjeżdżanie innych zwykle zdarza się to tylko w przypadku aut premium i to bynajmniej nie zawsze.

Kadjar nieustannie przyciągał wzrok innych uczestników ruchu – kierowców samochodów, rowerzystów i pieszych. Jeździłem kilkoma egzemplarzami, w różnych kolorach nadwozia i piękna żywa czerwień ściągała zdecydowanie więcej spojrzeń niż czerń czy błękit.

Daje radę na autostradzie

Bardzo szybka jazda autostradowa wieloma SUV-ami, w szczególności azjatyckich marek, przyprawia o szybsze bicie serca przy każdym przejeżdżaniu łuku z maksymalną prędkością. Kadjar 4x4 miło zaskakuje pod tym względem – nie przechyla się (jak na SUV, tzn. jedynie minimalnie), a auto bez problemu trzyma tor jazdy. Układ napędowy przekazywał wtedy zwykle 5-10% napędu na koła tylnej osi (normalnie 100% kierowane jest na przód). Widok twarzy kierowców znacznie „szybszych” samochodów osobowych, którzy nie nadążali za Kadjarem w łukach był bezcenny, tym bardziej, że crossover grzecznie jechał cały czas swoim pasem – właściwego toru jazdy pilnował asystent pasa ruchu, który przyciszał system audio i w razie potrzeby nadawał ostrzeżenie o zbliżeniu do pasa/najechaniu na linię, po tej stronie, po której kierowca nie popisał się poprawnością jazdy. Działa to znakomicie, szkoda tylko, że dopiero powyżej 70 km/h, i dyscyplinuje kierowcę, który musi włączyć kierunkowskaz aby uniknąć kłopotliwego sygnału. Dzięki temu bardzo szybko można nauczyć się jeździć elegancko i „czysto” aby zadać szyku stylem prowadzenia – brawo Renault!

Zestrojenie zawieszenia udało się o klasę lepiej niż w Nissanie Qashqai. Piętą achillesową SUV-ów są zwykle gorsze, w porównaniu do aut osobowych, właściwości jezdne w czasie przejeżdżania zakrętów – przechyły, trudności z utrzymaniem toru jazdy przy dużych prędkościach (kierowcy wyjeżdżają poza pas ruchu, co jest naganne) oraz manewrowaniem. Inżynierowie Renault wykonali swoją pracę rewelacyjnie, trudno uwierzyć, że auto bazuje na tej samej płycie co Qashqai. Kadjarem 4x4 można przejeżdżać – „czysto”, tzn. swoim pasem – autostradowe łuki z prędkością maksymalną. To chyba najlepsza rekomendacja.

Kierowcy innych pojazdów (mówię także po niemiecku) pytali mnie później co to za wersja, a pewna pani podróżująca sportowym coupé, stwierdziła, że auto daje radę przy tych prędkościach. Bardzo uprzejma kobieta – zjeżdżała przed zakrętami aby nie blokować mi drogi, a ja robiłem jej miejsce na prostych. Panią wyraźnie zainteresował samochód – na postoju pytała o napęd, wersję silnika, skrzynię biegów itd.

Audio Bose

Standardowe nagłośnienie jest ok, znacznie lepsze niż w tańszych modelach Renault, ale nie spełni oczekiwań wymagającego słuchacza, mimo dobrej akustyki kabiny. Obsługa R-Link jest wygodna i intuicyjna, a obsługa streamingu umożliwia przesyłanie audio przez Bluetooth, którego głośność okazała się jednak cichsza niż z innych źródeł i nie dało się tego skorygować. Na szczęście producent może to zrobić przy okazji aktualizacji oprogramowania w czasie przeglądu.

Cichutki diesel

Napęd 4x4 dostępny jest tylko w kombinacji z silnikiem Diesla 1.6 dCi o mocy 130 KM oraz manualną skrzynią biegów. Motor zachwyca kulturą pracy – pracuje bardzo cicho, jak jednostki benzynowe, a do tego umożliwia dynamiczne przyśpieszanie. W czasie jazdy z przepisowymi prędkościami auto jest bardzo oszczędne – zużycie paliwa poniżej 5 l/100 km, a jadąc nieco wolniej nawet 4 l/100 km. W cyklu mieszanym, jadąc bez myślenia o spalaniu, uzyskiwaliśmy ok. 6-7 l/100 km. Bardzo dynamiczna jazda niemiecką autostradą zakończyła się dwucyfrowym wynikiem.

 

Przyjemne testowanie

Ekipie testującej, złożonej z mężczyzn oraz kobiet – obie grupy składały się z osób w wieku (25-50, ani jedna osoba nie jeździ na co dzień Renault) Kadjar przypadł do gustu. Z kolei osoby podróżujące z tyłu zachwycały się wielkim oknem dachowym, dzięki któremu światło doświetlało kabinę nadając jej ciepły klimat. Wszyscy woleli jeździć ze złożoną, elektrycznie sterowaną roletą. Szkoda tylko, że aby zasłonić albo odsłonić okno dachowe trzeba trzymać przycisk cały czas, a nie tylko przez chwilę.

Ładowanie bagażnika wymaga podniesienia ładunku dość wysoko – w przypadku przekładania z wózka czy lekkich towarów nie ma problemu, ale masywne ładunki sprawiają już trochę kłopotu. Podobnie jest jednak w innych SUV-ach. Warto odnotować za to dbałość o osoby leworęczne. Klapa bagażnika ma dwa uchwyty na dłoń – po prawej i po lewej stronie.

Od ogólnego wysokiego poziomu auta odstaje nieco jakość wyświetlaczy LCD, które są na poziomie konkurencji, a przydałyby się o większej rozdzielczości. Poza tym osoby bardzo wysokie albo wysoko siedzące narzekały na zasłanianie górnej krawędzi „zegarów”.

Na zakończenie kilka zdań o systemie automatycznego parkowania. Urządzenie działa bardzo dobrze, ale wymaga dużo cierpliwości. Samemu zaparkować można szybciej – nie tylko ma się takie wrażenie, tylko tak jest naprawdę, ale... system robi to precyzyjniej niż człowiek, chociaż bardzo wolno. Jeśli kierowca ma o czym pomyśleć, chce zapakować torebkę itp., to można w ten sposób spożytkować czas. Na tempo manewru nie powinni narzekać też emeryci. Samochód jest duży i automat do parkowania okazuje się bardzo przydatny – przecież nie ma obowiązku używania go za każdym razem. System doskonale radził sobie w ciasnych (dla SUV-a) miejscach podziemnego parkingu, nakazując czasami kierowcy cofanie, jazdę do przodu i znowu cofanie – wystarczyło czytać komunikaty na ekranie.

Robert Bielecki, juror International Engine of the Year Awards: „Silnik 1.6 dCi pozytywnie zaskakuje kulturą pracy i osiągami. Pracuje cichutko, a rozpędza auto w tempie, do jakiego przyzwyczaiły nas 2-litrowe diesle. Warto pochwalić także pracę systemu typu start/stop – szybkość ‘odpalania motoru’. Kiedy w czerwcu 2011 roku po raz pierwszy zaprezentowano ten silnik, po jazdach wskazywałem inżynierom Renault na kilka aspektów, które konkurencja (ceniona marka premium) zrealizowała lepiej. Przedstawiciel zespołu konstruktorów poprosił mnie wówczas o rozmowę, dopytał o konkretne przykłady lepszych implementacji i uchylił rąbka tajemnicy, że pracują już nad kolejną generacją, którą to miałem okazję odbyć jazdy w ramach zespołu testującego. Efekt budzi duże uznanie dla pracy inżynierów.”

 

Oferta dla Ciebie

TERMINAL PŁATNICZY POLCARD
Oferta specjalna

Sięgnij po nowe przychody – uruchom terminal płatniczy Dzięki terminalowi płatniczemu Polcard Twoi klienci będą mogli zapłacić za zakupy kartą, zbliżeniowo lub telefonem Firma zyska nowe źródła przychodów i zwiększy wygodę kupujących Oto główne korzyści terminali płatniczych Polcard: * Of...

Sprawdź ofertę
Karta Routex BP PLUS
Poleca Bank Kierowcy

Skorzystaj z bardzo atrakcyjnej oferty na kartę paliwową wraz z leasingiem, która znacznie ułatwi rozliczanie i kontrolowanie wydatków na paliwo. Korzyści z używania kart BP PLUS: 1. Dostęp do ponad 500 nowoczesnych stacji w bardzo dogodnych lokalizacjach w całej Polsce 2. Gwarancja tankowani...

Zamów teraz
Instalacje LPG
 

Instalacje LPG, zbiorniki i wielozawory, lubryfikacja, ogrzewanie postojowe DEFA – sprawdź ofertę sklepu motointegrator.pl w zakresie usług instalacyjnych Nie zwlekaj. Zrób zakupy i ciesz się dobrą ceną!   ...

Zamów teraz